Depa Kata

Dah depa kata macam tu...

Sunday, May 04, 2008

Buruh mati dibelasah



FAZILAH MUHAMMAD kesal mengenangkan suaminya, Hatib Leman (gambar kecil) menjadi korban hanya semata-mata kerana dia didakwa mengintai sambil cuba mencabul seorang gadis sunti


Oleh HAFIZUDIN MOHD. SAFAR
berita@kosmo.com.my

KANGAR – Orang lain makan nangka, orang lain kena getah.
Demikian luahan Fazilah Muhammad, 34, yang kematian suami Hatib Leman, 35, seorang buruh akibat dibelasah kira-kira 20 lelaki di Kampung Belakang Kilang Ais, Kuala Perlis di sini malam kelmarin.

Menurut beliau, suaminya dibelasah bertubi-tubi di hadapannya dan lima orang anak mereka pada pukul 10 malam selepas didakwa penduduk kampung tersebut mengintai dan cuba mencabul seorang kanak-kanak berusia 12 tahun dua hari lalu.

“Kumpulan lelaki dengan lapan yang saya kenali telah datang ke rumah semasa kami sekeluarga menonton televisyen.

“Mereka terus menarik suami saya keluar dan membelasahnya walaupun saya memohon mereka buat laporan polis jika suami saya ada buat perkara salah,” katanya semasa ditemui di rumahnya di sini semalam.

Fazilah yang sedang dalam pantang kerana baru sebulan melahirkan anak memberitahu, bukan saja kumpulan lelaki tersebut tidak mahu dengar rayuannya, malah seorang daripada mereka juga telah menendang perutnya.

Malah dakwanya lagi, beliau juga kebingungan apabila kumpulan lelaki itu tidak mahu berhenti membelasah suaminya walaupun budak perempuan yang mendakwa menjadi mangsa intai yang turut bersama kumpulan berkenaan memberitahu, suaminya bukan lelaki yang melakukan perbuatan tersebut.

Katanya, kumpulan lelaki itu hanya meninggalkan suaminya selepas mereka melihat keadaan- nya sudah tidak bermaya.

Ujar Fazilah, Hatib kemudian- nya dibawa ke balai polis oleh anggota polis untuk membuat laporan mengenai kejadian yang menimpanya sebelum dihantar ke hospital.

Tuesday, October 09, 2007

7 Powerful Ways To Make Money From Adsense Using Only Free Tools

There is really no doubting that there are amazing incomes currently being made on Google Adsense and the really interesting thing is that even relatively small sites and blogs are finding new ways to make money from their Adsense sites every day.

Actually there are a lot of increasingly creative ways to make money and maximize on Adsense earnings that are being discovered and also being put to use every day. And what’s even more fascinating is the fact that most of these tools being used don’t cost anything. They are actually free. Here are 7 of the most effective currently being used.

a) Ways to make money from Adsense by Distributing articles through ezine and article announcement lists

Some of the most effective methods ways to make money from Adsense clicks involve the simple step of just increasing the volume of targeted traffic to a site. One of the ways of doing this is by distributing interesting content to ezine lists and article announcement lists. It is not too difficult to quickly build a list that reaches a million or so email boxes and can thus give a lot of visibility and drive tons of highly targetd traffic to your Adsense site or sites. Probably the most popular place for doing this is at Yahoo groups, but there are a few others that you can find easily by using your favorite search engine.

Success here depends on three main factors. Firstly you should be careful to join article announcement lists and ezine lists that are as relevant as possible to your subject matter and offering. Secondly your headline has to be a killer headline that will grab readers by the scruffs of their necks and force them to open your email message amongst the dozens or even hundreds of others they receive daily. It goes without saying that the content must meet the promise of your sensational headline. Anything less will cause annoyance and leave all those potential visitors to your Adsense site feeling cheated. And believe me, you don’t want to cause this sort of reaction because it is definitely not one of the ways o make money from Adsense or any other program for that matter. Thirdly, you will need the sort of resource box in all your articles that will leave most of your readers with no option but to visit your Adsense site.

Within a very short of consistently applying this technique, my daily Adsense earnings increased seven-fold.

b) Ways to make money from Adsense by Distributing free articles to high traffic article sites Some people find the recent trends that have seen an increase in article sites surprising. I don’t. The net is primarily an information-seeking tool. Anything that will help improve the search and quality of information will greatly benefit the people making that effort.

Some of the older article directories receive very high traffic, mainly from web masters and site owners seeking quality free content for their sites. So apart from the immediate exposure these sites also guarantee plenty of future targeted traffic to your site, when folks find your articles useful enough to re-post at their sites.

The more new articles you release to these sites every week, the more targeted traffic your Adsense sites will receive. This is in fact one of the most effective ways of making money consistently from Adsense clicks. One of the reasons for this is that targeted traffic will tend to spend more time at your site or sites, and the more time they spend, the higher the chances that they will click one one of the Adsense ads posted there.

c) Ways to make money from Adsense by Using Articles And A Viral Marketing Website

Any online marketing technique that involves the use of referral marketing or viral marketing automatically has a huge chance of being a success. The net is ideal for viral marketing and in fact gives any viral marketer huge leverage. Viral marketing or referral marketing is one of the most effective ways to make money online. Just ask Bill Gates.

When Gates was trying to play catch up on the Internet after an earlier mistake of underestimating the future importance of the net, he launched his Hotmail free email service when rivals like Yahoo already had millions of users. He decided to use a simple referral marketing technique. Every Hotmail message that went out had a brief signature at the end requesting the recipient to sign up for their free Hotmail account. Within a few short months, Hotmail had millions of users. And there are many other amazing stories which viral marketing boasts of on the net.

There is one of the very simple ways to make money from Adsense by going viral. Sign up at a leading viral marketing site. You will automatically get your own viral site. You can then use some of your articles to point people to your viral site. The way these sites work is that anybody who signs up at your site will have to visit your Adsense site if you register it at the site. So within a very short time you will be driving thousands of visitors to your Adsense site.

Find more details on this at my blog whose address you'll find in the resource box below.

Admittedly this traffic is less targeted. Still the huge potential and possible numbers you are able to receive using this free tool more than makes up for this.

d) Ways to make money from Adsense With Your Email signature

People greatly underestimate the power and potential effectiveness of a simple email signature as one of the ways to make money online. Actually this is a viral marketing method because emails get forwarded all the time and are even copied to several other people sometimes.

Do not waste another minute. Go to all your email accounts right now and create a signature that points to your Adsense site or sites.

Writing effective email signatures is a skill that you will have to develop, but I have found that using famous quotes is more effective than a straight advertising message. Always remember that people hate to be advertised to online.

e) Ways to make money from Adsense By Asking Questions At Discussion groups

I recently had an interesting conversation with a young Internet and computer techie. He asked me whether there were quick ways to make money online by answering technical questions and helping people to solve their computer and web-related problems. My answer was that there were many discussion groups where participants would get these answers for free. I advised him that he had a better chance of making money by making use of this free advice available online rather than by trying to sell his own advice.

There are tons of online discussion groups where leading world experts will answer your questions and give you valuable insight for free. It is amazing why most people do not think of using these online forums to learn as much as they can about the most effective ways of making money from Adsense.

These forums can easily be found through you favorite search engine.

f) Ways to make money from Adsense By Bartering your online skills for valuable Adsense keywords

In the old days, before the invention of money, if somebody needed something, the first question they asked themselves was; “What is it that I already have that I can exchange for what I need? Barter trade seems to have been forgotten but it is a very powerful method of trading. More so online where people have plenty of skills but are slow to trust others enough to send them money for an item they need.

You can barter whatever it is you have, your skills, products or services, and exchange them for genuine valuable Adsense keywords. Valuable Adsense keywords are the most effective way for a small site with low traffic to earn big cash from Adsense. And you can do this barter trade on an ongoing basis so that you always have a constant supply of valuable Adsense keywords which you can use at your site or blog as one of the ways to make more money from Adsense.

g) Ways to make money from Adsense By Sending Teaser Emails

To Everybody In Your Inbox And Also To Your Opt-in Email List Most of us receive tons of email in our inbox every day. You’ll be surprised at the huge number of people you know by simply going through your email inbox. No matter how good your spam filters are, you are also bound to be receiving more than your fare share of SPAM or unsolicited email. All this is “gold” lying in your email inbox and there are ways to make money using these emails. All you need to do to process the emails into pure gold is to send out “teaser emails about the most interesting aspects of content at your site. The whole objective of teaser emails is to get people to visit your site. For instance if I were to send out teaser email on this content here is how I would construct it;

Subject: Free Tools Currently Being Used To Increase Adsense Earnings

Hello,

Just thought you might be interested in this subject, since so many folks online use Adsense these days. If not please accept my sincere apologies. Details are at my site.

www. your site's address .com

Regards, Chris.

I am sure you can write an even more effective teaser email. It would be a better idea to have a different message for your close friends, a different one for your business contacts and yet another one for those nasty guys SPAMMING you.

These are just some of the many creative ways to make money from Adsense.

Christopher Kyalo is a successful online writer and entrepreneur. Visit his blog to read the rest of this article; http://webcontentprovider.blogspot.com/2005/10/7-powerful-ways-to-make-money-from.html He can be reached at strongwallafrica at yahoo.com

Monday, August 07, 2006

Ceramah Lawyer Zulkifli Noordin

Bismilah hirrahmannirrahim,

Sekarang ni orang kita dok kecoh sangat pasai cerita siti nor haliza nak
kawin dengan dato k. cerita berapa hantaran, cerita sapa nak reka kasut
kawin ct, cerita naik kereta kuda pusing klcc la, dsb. Dalam pada tu
terselit juga cerita ex-wife dato' k saman harta sepencarian rm7 juta.
Internet pun heboh dok tunjuk gambar-gambar lama dato' k, dan yang best
sekali
gambar2 anak2 dato' k yang berhingus tu dok peluk awek. Orang kata -
bukan aku kata - 'like father like son'. Aku no komen, sebab aku don't
give a damn.
Mungkin kita boleh tunggu komen ct nanti.

tapi bab ni, 180 darjah punya turning dari cerita dato k vs ct ni, kita
semua patut 'give a damn', patut ambik tau, patut pikiaq masak2, dan
patut buat apa yang patut. Ni kisah melayu jawa, yang menggadaikan
agama Islam demi cintanya kepada seorang lelaki India kristian. Kesian
sungguh tuan haji jelani dan puan hajjah kalsom yang terpaksa
bersengkang mata menjaga kerenah anak mereka ketika baru lahir 42 tahun
dulu.
La ni, anak yang dibesarkan dengan penuh suasana keislaman itu sudah
terang2 menolak agama yang diajar kepadanya dan terus mengenepikan
ibubapa yang membesarkannya hanya kerana cintanya pada seorang lelaki
dan mahu pula menukar nama dalam i/c dari azlina binti jelani kepada
'lina joy' sahaja. Agama islam ynag tercatat pada i/c nya pula mahu
diganti dengan perkataan 'kristian'. Astaghfirullahul azim.

Lepas solat maghrib tadi, aku dan orang rumah cepat ke surau al-islah di
taman kajang mewah, kajang, sebab nak dengar ceramah lawyer terkenal sdr
zulkifli nordin (dulu lawyer kepada kes fitnah liwat anwar ibrahim).
Bila kami sampai, ceramah baru start dalam lima minit ada la kot. Jadi
apa yang aku nak tulih ni cerita yang sikit sebanyak dapat aku catatkan
dari cermamah beliau, sebaik yang boleh. Kalau ada fakta yang tak betul
tu, harap dapat betulkan dan aku terlebih dahulu minta maaf. Ceramah
malam tadi berkisar kepada kes lina joy ni lah.

Bila aku sampai, penceramah dok tengah buka cerita lama (sebab orang
melayu mudah lupa kot) iaitu cerita pasal kes natrah yang berlaku tahun
1950. masa tu malaya masih lagi bawah orang putih dan hakim semua dok
pakai wig lagi. Kes natrah ni aku mis hujung pangkal dia tapi kalau tak
silap kes penjagaan natrah ni la, antara islam dan kristian. Masa kes ni
berjalan orang melayu zaman tu di singapura - melayu umno - punya la
sensitif dengan masa depan natrah, takut dia dimurtadkan berkumpul dan
berdemontrasi la kot, tapi khabarnya dalam mempertahankan akidah natrah,
"mahkamah di singapura dibanjiri darah".

Melayu sekarang ada berani ka? Kalau nak tau baca lagi.... panjang lagi
ceramah zulkifli nordin ni (2
jam) dan aku pun aku tulis panjang macam novel jugak la kot.

Lepas natrah, zulkifli nordin bangkitkan pula cerita kes suzy teoh yang
peluk islam semasa 16 tahun. Ni dia tak sebut pulak tahu bila, tapi aku
rasa 80an kot, sebab aku rasa tun salleh abbas pernah handle kes ni.
Walaupun mufti kelantan masa tu mengatakan islam suzy adalah sah sebab
beliau sudah akil baligh, tapi
undang2 sivil tetap refer pada kes natrah dan menyatakan suzy teoh tak
boleh tukar agama sebab kurang dari 18 tahun, dan tak ada agreement dari
parents dia. Kata zulkifli nordin, itu adalah undang penjajah yang kita
warisi, tetapi kalau undang2 islam, ianya dibuat berdasarkan ijtihad
hakim.

Lepas tu masuk kes halimatun saadiah pulak, kes ni tahun 1983. dalam kes
ni hakim kata tak boleh pakai purdah. Haramkan pakai purdah. Pun tak
detail sangat, tapi aku rasa ni kes student u yang kena buang sebab
pakai purdah kot. Manalah aku tau kes ni kes apa sebab aku kecik lagi
masa tu dan tak baca paper tiap2 hari macam la ni.

Lepas tu dia sambung pulak dengan kes serban baru2 ni... hampa semua
mesti tau kalau baca surathabaq. Kes ni kata zulkifli nordin akan terus
menetapkan bahawa haram orang islam pakai serban di sekolah dan tempat2
tertentu, yang boleh mungkin pakai pi surau atau pi melawat orang mati
jer kot. Hah, macam tu punya teruk ka?

Pas tu dia masuk kes jamaluddin osman pulak (1986) yang mana beliau
masuk kristian dan jadi paderi di PJ dengan nama joshua. Beliau
ditangkap bawah ISA dan kumpulan pendesak kristian cabar kes ni di
mahkamah dan guna artikel 11 (dalam perlembagaan persekutuan) mengenai
kebebasan beragama. Keputusannya mahkamah menangkan puak kristian dan
kata akta keselamatan tak boleh halang hak jamaludin untuk beragama.
Akibatnya, kata zulkifli nordin, lepas kes ni polis dah tak buat apa-apa
lagi kalau ada kes macam ni. Polis kena ikut undang2.

Dia tambah lagi, yang terkini pagi tadi (22 july 2006) katanya lebih 100
kafirun berkumpul di JB bincang pasal agama islam. Lawyer ni kata polis
tak boleh buat apa sebab 1986 punya kes dah kata tak boleh kacau.
Kalau kacau, nanti kata polis nak guna akta keselamatan nak sekat
kebebasan beragama pulak.

1997, mesti ramai ingat, kes aisyah bukhari. Sedap namanya, aisyah.
Dalam kes aisyah ni puak kristian minta pertolongan mahkamah lagi, sebab
depa tau depa boleh guna undang2. zainur zakaria kata, masa kes aisyah
tu kalau islam kalah, puak2 kafirun mesti naik kepala punya, tapi
menteri agama masa tu hamid othman kata "biaq pi lah, sorang saja
melayu".

Tu dia, 1997, "sorang saja melayu" cuba hampa pikiaq, kalau mufti perak
ni cakap la ni ada 100,000 orang melayu murtad dan tunggu nak declare
depa murtad macam mana? Apa, tak pecaya kata2 mufti perak? Dia tak tau
hukum haram halal ka kalau dia cakap bohong. Kata ustaz zulkifli nordin
lagi ni semua berlaku sebab kita sendiri yang biarkan berlaku. Biaq pi
lah....

Tahun 1988, siapa tak ingat kes hartina kamarudin? La ni dia dah pakai
nama hindu dah, Devashini.
Astaghfirullahul azim! Ni pun pasai kawin dengan lelaki hindu. Dalam kes
ni, yang tragisnya ayah hartina yang ditangkap kerana mencederakan
lelaki hindu yang memurtadkan anak kesayangan yang ditatang dari kecil
itu. Bayangkanlah!

Baru2 ni pulak kata penceramah ni, ada lagi satu kes di flet pekeliling
di mana pemuda2 hindu memecahkan rumah dan melarikan anak gadis yang
disembunyi oleh ibunya demi menyelamatkan akidah anaknya. "orang melayu
tak buat apa2 pun, dan orang bukan islam bermaharajalela," kata zulkifli
lagi. "melayu tak kisah, asalkan tak kena kepala dia".

Katanya lagi, orang melayu pada tahap yang paling kritikal sekarang
sampai orang bukan islam boleh pecah rumah rampas anak pun orang melayu
masih seronok dengan kemewahan dunia.

Berbalik kepada kes azlina joy, memanglah katanya ni hanya sekadar kes
kad pengenalan. Azlina ni minta 3
perkara:
tukar nama
buang tulisan islam dan ganti dengan kristian benarkan perkahwinan dia
dan daftarkan di jabatan pendaftaran tapi alhmadulillah, pegawai islam
jabatan pendaftaran reject permohonan dia.

Bila reject dan dia bawa mahkamah, tup2 13 NGOs sokong dia.NGO-NGO ni
bising sungguh sebab depa ni la yang kuasai media.NGO tu yang aku ingat
ialah aliran, suaram, hakam, NWCO, WAO, WO, bar council, majlis
perundingan agama, majlis hindu sanggam, majlis catholic, dan yang sama
kuat bising ialah melayu2 SISTERS IN ISLAM (anak murid amina wadud ni).

Katanya pagi tadi puak2 NGO ni berkumpul di johor dok hentam islam lah
agenda depa. NGO ni walaupun sikit, tapi 'kabel besar'. Depa ni yang NGO
kafirun ni dok sibuk memperkudakan SIS. Sisters in Islam ni katanya
walaupun dikenali sebagai NGO tetapi mereka sebenarnya adalah syarikat
dengan 18 ahli lembaga pengarah. Boss SIS ni zainah anwar siapa yang tak
kenal, dan kakak dia pulak zarinah anwar pun orang besar securities
commission ka apa.

Antara orang kuat SIS ni tak lain tak bukan anak2 perdana menteri
hadhari kita. Marina anak mahathir, nori anak pak lah, dan anak tun
Hussein onn. Anak siapa? Ha, tu dia punya nala punya cable kalau TNB
tengok pun menangis. So, balik pada meeting puak2 ni di johor pagi tadi,
tengku mahkota johor kata 'JANGAN BAGI'. Polis cakap kat putera sultan
ni, "Tuanku, Dato' Nazri bagi tuanku..."
Tengku mahkota tanya kenapa? Polis jawab sebab anak PM duduk dalam tu.
Malahan nazri orang kuat ameno ni mintak pulak polis jaga keselamatan
kalau ada orang demonstrasi nak halang mesyuarat tu macam kat penang
bulan lepas. Alhamdulillah, walaupun ada orang mai protest meeting tu,
ketua polis johor dato' hussin ismail kata kalau boleh jangan tangkap
geng penentang kumpulan article 11 ni.

Mai tang bab ni zulkifli nordin main hentam terus ameno. Ni la terus
terang aku dengaq orang maki ameno dalam surau secara terang-terangan.
Baguih la, zulkifli nordin kata satu hari nanti dia akan mati juga dan
dia kena jawab dengan allah, buat apa dia nak takut.

Dia kata: "Barua-barua Umno macam nazri biadap. Ramai orang umno tak
tau. Kesian orang umno (yang lurus
bendul) sebab depa tak tau menteri depa macam tu".

Dia kata, semalam nazri ada kata dalam bar council
meeting: "saya menteri, saya jaga awak". 'Awak' ni
puak2 bar council yang pro article 11 yang diperjuangkan kafirun ni la.
Nazri dengan angkuhnya tambah lagi: "awak jangan bimbang, pak lah dalam
poket saya".

Marah sungguh saudara zulkifli nordin kita. "Tuan2 mesti ingat, ini
menteri umno pengkhianat bangsa, termasuklah zaid (ibrahim). Kalau tuan2
dalam umno, buang orang2 ni, ataupun esok (bila mati la) jawab dengan
Allah"

"jangan kerana tembolok dan kain batik takut kepada pemimpin. Dulu umno
1950 berani lawan kes natrah, tapi la ni tunggu kontrek. Jangan biar
anak2 cucu kita ludah kita (suatu hari nanti).

"DULU DEPA PERTAHANKAN NATRAH, BERAPA RAMAI YANG DADA BERSARANG DENGAN
PELURU, 13 ORANG DIGANTUNG SAMPAI MATI.."

"DARAH MENGALIR DI MAHKAMAH SINGAPURA SEBAB PERTAHANKAN KES NATRAH.
BUKAN PERTAHANKAN KONTREK, TAPI PERTAHANKAN AKIDAH."

Bila dia cerita tang bab ni, aku rasa nak menitis ayaq mata. Memang jauh
sungguh iman kita dengan orang melayu dulu, depa sanggup mati
mempertahankan agama.
Kita, pengecut semuanya. Pikiaq anak, pikiaq bini, pikiaq instalment
rumah, duit kereta, duit tu, duit ni.... Duit, duit, duit.... Cinta
dunia dan takutkan mati.
Tu la kita hari ni.

Dia sambung lagi... tangan aku pun lenguh menulis dah, tapi aku belum
nak surrender. Kalau pen habis ink baru ler aku surrender. ni baru
angkat pen, bukan angkat pedang brader...

Katanya bila mufti perak cuba pertahankan islam, dia dimaki oleh rais
yatim, nazri dan Abdullah mat zin (menteri umno ler tu, kalau korang tak
kenal).

"kenapa orang umno duduk diam dan kata padan muka (pada ustaz
harussani). Malahan ada pulak mufti (negeri lain) yang marah kat dia,
sound dia kenapa jolok sarang tebuan".

DATO' SERI HARUSSANI MENANGIS tuan2 dan puan2... menangis sebab dia
dedahkan 100,000 orang melayu murtad, dia kena tempelak dengan menteri
dan mufti2 lain. Kata zulkifli nordin kata mufti marah2 kat harussani
sebab takut periuk nasi depa masuk pasir la kot. Ustaz harussani ni
sepatutnya dipertahankan oleh menteri dan mufti2 lain, bukannya
ditempelak sebegitu rupa.

Berbalik kepada isu azlina joy, walaupun ni kes IC kat mahkamah
persekutuan nampak macam kes kecik, tapi impaknya amat besar. Dulu
mahkamah tinggi dah tolak permintaan azlina joy ni atas alasan kes ni
mesti dibicarakan di mahkamah syariah. Kata zulkifli, NGO kafir boleh
berhujah. Depa guna Artikel 11 perlembagaan persekutuan. Artikel tu kata
"every person has the right to profess & practice the religion". Semua
orang ada hak untuk memilih dan mengamalkan agama.

Tapi hujah defend kata kalau agama hampa kata boleh murtad, murtadlah.
Tapi bagi yang beragama islam, mana boleh murtad sebab undang2 agama
islam kata tak boleh murtad. Orang islam tertakluk kepada undang2 islam.

Tang ni, cyrus das, lawyer kapiaq yang mewakili lina joy dengan
bangganya menghina islam. Katanya "sudah sampai masanya orang islam di
Malaysia disedarkan bahawa Malaysia bukanlah negara islam tetapi adalah
negara secular. Dan undang2 islam adalah berada dibawah tapak kaki
undang2 negara (perlembagaan persekutuan)".

Puak kafirun dok pertahankan yang hak beragama adalah hak individu, so
terpulanglah agama apa pun nak dianuti.

Zulkifli nordin kata mahkamah boleh menangkan lina joy atas beberapa
sebab:
merujuk kes dulu2
cara hakim tanya soalan pun dah tau
jangan percaya hakim melayu

kata zulkifli nordin, dalam kes meor habiburrahman, hakimnya adalah
hakim melayu. Dalam kes serban, hakim melayu. Dalam kes purdah, hakim
melayu. Kes islam (agama rasmi) sekadar sebagai agama istiadat, pun
hakim melayu. Kes jamaludin paderi besar pun hakim melayu.

Tambah lawyer bekas exco umno ni, kalau agama dianggap hak individu dan
lina joy menang, lepas ni setiap invidu boleh buat apa saja. "sesiapa
saja boleh tentukan dia nak anut agama apa, dan dia boleh tentukan bila
dia nak murtad".

Lagi kesan kepada kemenangan lina joy ialah:
Artikel 160 perlembagaan persekutuan yang mengatakan melayu itu islam
dah tak relevan. So melayu dah tak wujud semua hak istimewa melayu (AP,
permit, biasiswa) terhapus dengan sendirinya sebab melayu dah tak wujud
yang no 3 tak sempat pulak aku nak catit (lenguh tangan wei...), ooo
begini, kalau boleh senang2 murtad, orang melayu yang didakwa kes fardu
ain (tak posa ke) atau kes melacur ke, boleh kata dia murtad dan bila
lepas keluar mahkamah mengaku le islam balik.

Tambah zulkifli nordin lagi, kalau ada masa pergi la mahkamah syariah KL
pagi isnin dan tengok la ramainya anak gadis melayu berbaris kat
mahkamah. Katanya depa ni nampak elok jer pi mahkamah syariah pakai
tudung, tapi sebenarnya PELACUR @ PROSTITUTE @ HOOKER @ SLUT (hat @ ni
aku tambah).

Dia kata dengan undang2 sekarang pun apa susah, bila hakim baca
pertuduhan, tanya salah ke tak, depa dengan senang hati jawab salah la
yang arif. Hakim kata betul ke kamu faham ni sebab mengaku salah melacur
boleh kena penjara 6 bulan atau denda rm3,000, depa jawab faham tapi
minta ringankan hukuman.

Bila hakim kata ok lah, aku denda hang rm1,500 saja, depa sorak yeeee
(aku tambah le ni)... depa keluar pi jumpa bapak ayam tokey cina kat
luar mahkamah ambik duit bayaq. Sedih sungguh sebab maruah anak2 melayu
islam kita boleh diperdagangkan sebegitu mudah. Umno buat apa? Zulkifli
nordin kata diam saja, sesekali boleh gak 'pakai'.

Tapi itu cerita di mahkamah syariah. Dosa memang dosa, tapi akidah tak
terjejas lagi. Tapi kalau kes yang sama di mahkamah persekutuan, minah
yang sama bila dituduh dengan senang boleh elak hukuman kalu dia cakap,
"saya dah murtad" atau "saya bukannya lagi Islam". Ha, ni la kesan dari
kes lina joy kalau kita tak perhati dari la ni. Orang boleh keluar masuk
islam sesuka hati depa saja.

Tambahnya dalam kes kamariah ali pengikut ayah pin, sebab dia dah
mengaku murtad di mahkamah syariah, tak boleh nak buat apa apa la.
Sekarang status tak clear, so kena tengok apa kata keputusan kes lina
joy. Kalau lina joy menang, lepas le kamariah ali sebab dia dah murtad,
mahkamah tak boleh hukum dia.

Kamariah ali ni bukan calang orang. Mengaji kat nilam puri, sambung kat
universiti al azhar (ada siapa yang tak pernah dengar nama universiti
ni???) tahun 60an dulu dan pernah jadi ketua biro dakwah. Dia kawin
dengan ustaz mohamad ya, azhar jugak kot (tak sure).
Bila balik Malaysia pi kerja di Sarawak (untuk berdakwah la tu) tapi
balik semenanjung, dua2 jadi pengikut ayah pin.

KALAU USTAZ / USTAZAH AL AZHAR BOLEH MURTAD, MACAM MANA KITA???

Berbalik kepada isu Lina Joy, lawyer zulkifli nordin ini mengingatkan
beberapa bala yang bakal menimpa umat islam malaysia sekirannya mahkamah
memihak kepada si murtad ni. Pertamanya, melayu akan pupus. Sebabnya,
bila melayu dah declare bukan islam, dan islam tak ada kena mengena
dengan melayu, lama2 pupus lah melayu.

Keduanya, orang islam senang2 boleh mengaku murtad bila kena dakwa di
mahkamah, dan bila dilepaskan (camana nak bicara, dah kapiaq dah) boleh
masuk islam balik. Janji tak kena denda atau penjara. Maknanya, senang
sungguh depa nak mempermainkan islam.
Seterusnya, yang lebih bahaya kata ustaz zulkifli nordin, bila keputusan
kes ini akan membenarkan orang2 kafir membuat tafsiran terhadap undang2
islam. Since perbicaraan bukan dalam mahkamah syariah, dalam kes lina
joy, orang kafir senang2 kata undang2 murtad tu salah, yang betul ialah
perlembagaan persekutuan dan hak asasi manusia.

Tambahnya, bukan kerjaorang kafir nak kata orang islam tak boleh pakai
serban, tak boleh pakai purdah atau apa, sebab bicara kes ni bukan dalam
mahkamah syariah.
Tapi, lebih menyedihkan, katanya keputusan pengharaman serban dan purdah
keluar dari mulut hakim melayu.

Katanya, dalam kes meor habiburrahman, si bapak hakim buat tafsiran
"ikut kepala bapaknya". Ada ka hakim kata dia buat keputusan merujuk
kepada "pemerhatian"
dia, dan bukannya merujuk kepada quran atau hadis. Ada ka logik dalam
membuat keputusan mengenai serban, dia kata, "saya rasa, saya pi mekah
tengok budak2 arab tak pakai serban pun."

"saya perhati mufti tak pakai serban pun..." kata hakim kes serban ni.
Tak logik dia tak tau yang tak bagi mufti pakai serban ialah kerajaan
sendiri.

Peguam ni tambah lagi, la ni ramai ustaz2 sanggup pakai songkok saja
atau pakai kot saja untuk syarat layak keluar tv.
Sebab depa ni sekadar pakai songkok atau ada yang tak pakai lansung,
malah pakai kot, maka si hakim yang handle kes serban baru2 ni kata:
"tengok... so and so mana ada pakai serban pun". Katanya, inilah yang
berlaku kalau ustaz2 pun terlalu cintakan dunia (duit ler brader, RM)
sehingga sanggup menjadikan diri mereka sasaran fitnah.

"hakim tu hina rasulallah, sampai dia kata tak semua yang nabi buat tu
kita kena ikut. Contohnya kalau rasulallah duduk dalam rumah tanah liat,
naik unta, gosok gigi guna kayu, tak kan kita nak ikut..."
Tak cukup penghinaan tu, hakim tu terang2 tambah, "adakah mulia mereka
yang ikut muhammad duduk dalam rumah tanah liat berbanding dengan rumah
batu? Adakah mulia mereka yang naik unta," cerita bekas lawyer pak
sheikh ni, marah sungguh dia dengan mulut celupar hakim ntah apa ke nama
yang handle kes serban baru-baru ni.

Tambah zulkifli nordin, kalau ikut kitab mustika hadis, orang yang hina
rasulallah macam tu dah kira murtad.

Pasal cerita serban ni, ustaz zulkifli bagitau dia ada dalam satu majlis
yang turut dihadiri oleh dr mashitah ibrahim (ustazah glamer rumput
carpet) kata kes serban ni "tak ada apa2". tapi dia tak tau saya pun ada
dalam majlis tu dan akan bagi ceramah seterusnya, jadi bila dia (ustazah
mashitah) tau saya ada di situ, cepat2 dia nak cabut balik. Saya kata
jangan balik dulu.
"saya marah sungguh sebab mashitah ibrahim ni nak tipu bangsa sendiri,"
kata zulkifli nordin.

Katanya dia pun heran kenapa orang2 bijak pandai agama boleh
bersekongkol dengan hakim yang buat keputusan yang menghina islam dan
rasulallah macam tu.

Kalau islam dah senang2 boleh ditafsir sendiri, hilanglah hak penjagaan
anak kita, katanya dalam ceramah yang dihadiri oleh kira2 300 orang tu.
Contohnya, kalau kita suruh anak kita sembahyang dan anak kita tak mau
sembahyang dgn alasan tertentu, kalau kita paksa jugak dia boleh pi
bagitau NGO dan mahkamah ada kuasa bagitau tuan/puan yang tuan/puan tak
boleh paksa anak tuan bersembahyang sebab undang2 kata macam tu.

"sebab itulah orang kafir tunggu sangat kes lina joy ni," katanya.
Tambah penceramah ni, sampai 13 peguam wakil kes ni, yang terdiri dari
11 NGOs semuanya datang dengan lawyer. Tak cukup dengan NGO-NGO tu, ada
lagi wakil dari kedutaan Perancis, Australia, Kanada.
Wakil hak asasi manusia Amnesty International pun ada.
Katanya kalau nak tau who's who yang defend / sekongkol dengan lina joy
laknatullah ni, rujuklah laman web www.bracketfund.com.

"KITA MESTI MENANG KES INI UNTUK CENGKAM BANGSA MELAYU. KALAU MENANG KES
NI, ANAK-ANAK MELAYU TERBUKA UNTUK DIKRISTIANKAN," cerita zulkifli
nordin, orang yang lama dan masak dengan selok-belok undang ni.

Katanya, buat masa ni, masih susah lagi orang nak murtadkan anak2 melayu
sebab mereka masih lagi dalam jagaan mak bapak.Beliau turut
mempersoalkan berapa banyak RM orang melayu islam sumbangkan untuk lawan
kes azlina jelani ni sebab orang bukan islam dah berjaya dapatkan lebih
USD 4 million untuk kes ni. Nak bayar lawyer dll. Katanya lagi, pada
peringkat antarabangsa orang2 kafir sangat ambil berat kes ni .
kalau tak percaya jugak, katanya tengok website www.sydneyamerican.net,
ada dalam tu kata "kita tunggu peluang nak serang melayu" (nak murtadkan
melayu yang islam lah). Katanya, nama azhar mansur pun ada dalam website
tu.

Alhamdulillah, sekarang ni peguam2 melayu dah tampil kehadapan, tubuhkan
Badan Peguam Pembela Islam (PPI).
"lawyer kita cuba nak lawan".

Beliau turut menasihatkan orang2 melayu hari ini yang berada diperingkat
akar umbi - kita ni lah - supaya bangkit sebab mahkamah akan buat
keputusan tak sampai
6 minggu saja lagi. Pejam celik, keputusan dah keluar, dan kalau kita
tak berbuat sesuatu, tandatangani petisyen ka, solat hajat ka, pas tu
kalah tok sah dok salahkan orang lain lah.

"kita dah tak ada masa nak minta tolong umno ka, siapa ka, sebab tu lah
lawyer-lawyer melayu mula bersatu."
Zulkifli nordin kata setakat ni ada 68 NGO melayu dah menyatakan
sokongan kepada perjuangan PPI, termasuklah abim, JIM, perkim, persatuan
ulama. Pekida pun join sama, alhamdulillah.

Katanya, lawyer2 islam malaysia ni mahukan Artikel 3 iaitu islam sebagai
agama persekutuan dijadikan sebagai islam syariat. Bukan takat baca doa
masa opening ceremony atau tahlil orang mati saja. Artikel
11 pulak, kata lawyer ni, mesti ditambah 11(a) ka apa, supaya kebebasan
beragama itu (keluar masuk agama) tidak terpakai kepada orang Melayu /
Islam. Artikel 4 pulak, katanya, lawyer2 ni dah kaji dan mahukan ia
ditambah. Kalau sekarang kata orang bukan islam tak boleh dakwah dengan
orang islam, in future nak tambah sikit lagi, kalau dakwah jugak, ada
hukumannya.

Beliau juga memetik kata2 imam besar imam ghazali:
"kalau kita nak tengok nasib bangsa akan dating, tengoklah diri kita
hari ini." Katanya 50 tahun dulu orang islam masih ada sensitivity dalam
kes natrah pun, la ni dah jadi lagu ni. Lagi 40 tahun tak tau la macam
mana.

Beliau turut berpesan, tolonglah masuk myislamnetwork website dan print
maklumat dalam tu, kemudian sebarkan di kawasan2 kejiranan, bagi kat
kawan2 ke. Lagi satu, dia minta kita pakat2 turun tandatangan, sebab
dulu
geng2 kafir pendokong lina joy ni berjaya mendapat 50,000 tandatangan
meminta supaya Artikel 11 perlembagaan persekutuan tidak lagi memihak
kepada orang melayu islam.

Katanya, bila sign petition tu, jangan takat bubuh nama 'Hamba Allah'
tapi tulih nama sendiri dan bagi henfon sekali. Nak takut apa, kalau
yang ni pun tak boleh, macam mana nak berjihad? So, kalau orang cek nama
ali bin abu, dia memang betul2 wujud, baru ada credibility."biar Allah
tengok nama kita ada dalam ni," katanya sambil mengedar borang petition
kat surau al islah malam tu. Katanya jangan la dok takut SB baca ka,
pasai masa depan islam kat malaysia dah kritikal sangat dah, dan kita
kenalah berbuat sesuatu.

Kemudian, zulkifli nordin bagitau yang beberapa orang sultan - johor,
selangor, terengganu, perak - dah mula memberi reaksi positif kepada
perjuangan lawyer2 islam hari ni. Katanya, sultan selangor cakap secara
terbuka mengenai isu ni dalam majlis penutup tilawah al quran baru baru
ni. Alhamdulillah, sultan selangor ambil berat. So, sembahyang jumaat
nanti, kalau tok khatib doakan sultan selangor ni, aku cadangkan korang
amin la kuat2 sikit. Mudah2an allah memberi hidayah kepada
sultan2 melayu ni. Kalau depa sokong, insya'allah, mereka pasti tetap
relevant pada mata rakyat.

Beliau turut mengingatkan orang melayu supaya bangkit dari zon selesa.
"saya minta orang2 umno bangkit, sebab dah lama dah mereka (orang
bawahan) ditipu.
Sekarang bangkitlah pertahankan melayu." Zulkifli nordin minta la siapa2
yang ada masa boleh tolong jadi sukarelawan dalam tempoh singkat ni.
Lawyer2 dan NGO2 melayu islam dok sibuk dok bagi ceramah sana sini,
bantu lah jadi drebar ka, tukang taip ka, jaga ofis ka. Keselamatan
penceramah pun nak kena jaga. La ni katanya, budak UPM yang dok ramai
jadi sukarelawan ni, walaupun depa sibuk dengan kelas, tapi depa
sanggup.
Alhamdullilah. Katanya bukalah website sebab dalam website PPI tu ada
minta macam2 pekerja sukarela, so bagitaulah macam mana boleh tolong.

Habis ceramah, masa sessi soal jawab, ada sorang
tanya: "apa pendirian pak lah?" aku tak berapa ingat jawapan dia sebab
pen aku dah berjalan bersama kertas petisyen, tapi jawapan zulkifli
nordin lebih kurang kata pak lah tak ambik berat sangat dan anak dia
nori pun dalam sisters in islam (badan yang kuat menyokong geng artikel
11). So macam, mana?

Itulah saja yang aku dapat, lenguh tangan aku tulih nota ceramah tu,
taip balik 4 jam baru siap. Korang baca dan edarkanlah supaya orang kita
mendapat kesedaran dari ceramah saudara zulkifli nordin ni. Dia dah
banyak berkorban, tuan2 pun mesti boleh kalau percaya usaha kita ini
akan dapat membantu menyelamatkan akidah anak2 kita, anak2 jiran kita,
anak2 kawan kita, dan semua anak orang islam di negara ini. Amin.

Proton Satria New Model

They call it Satria Cabreolet... hahahaha menarik jugak laa.. might be a prototype version




Babi laa



pergaduhan di UPM yang gembar-gemburkan di media adalah di sebabkan oleh seorang pelajar cina yang tidak mendapat tempat di IPT sedangkan pelajar tebabit mempunyai keputusan yang baik jika dibandingkan dengan pelajar melayu ... Apa yang saya difahamkan, pelajr luar tersebut dibawa masuk oleh seorang pelajar cina dan mengedar risalah yang mengandungi ketidak puas hatian mereka dan mengedarkan risalah tersebut secara berkumpulan di kantin kolej K12 dan K14 kat UPM... maknanya golongan ini tak setuju dengan sistem meritokrasi yang telah dilaksanakan oleh pihak kerajaan..

pertengkaran tersebut terjadi apabila ada diantara pelajar melayu yang faham akan tulisan cina yang tertulis kat risalah yang diedarkan. apabila pelajar2 yang melayu yang ingin pergi berlatih sukan ragbi mengetahuinya, pelajar melayu ini terus meminta agar menghentikan tindakkan mengedar risalah, tetapi golongan pelajar cina ini tidak mengendakannya...

apa yang saya perhatikan didalam clip video tu, tiada pergaduhan melibatkan fizikal pun, cuma pergaduhan mulut je..


bukan nak ceta isu perkauman tetapi kita harus sentiasa pertahankan hak yang ada pada melayu.. jangan sampai kita tidak menyedari yang kita telah mengadaikan diri dan bangsa kita sendiri...

Sunday, May 14, 2006

Why are Jews so powerful?

There are only 14 million Jews in the world; seven million in the Americas, five million in Asia, two million in Europe and 100,000 in Africa. For every single Jew in the world there are 100 Muslims. Yet, Jews are more than a hundred times more powerful than all the Muslims put together.

Ever wondered why?

Jesus of Nazareth was Jewish. Albert Einstein, the most influential scientist of all time and TIME magazine's 'Person of the Century', was a Jew. Sigmund Freud -- id, ego, superego -- the father of psychoanalysis was a Jew. So were Karl Marx, Paul Samuelson and Milton Friedman.

Here are a few other Jews whose intellectual output has enriched the whole humanity:
Benjamin Rubin gave humanity the vaccinating needle. Jonas Salk developed the first polio vaccine. Alert Sabin developed the improved live polio vaccine. Gertrude Elion gave us a leukaemia fighting drug. Baruch Blumberg developed the vaccination for Hepatitis B. Paul Ehrlich discovered a treatment for syphilis (a sexually transmitted disease). Elie Metchnikoff won a Nobel Prize in infectious diseases. Bernard Katz won a Nobel Prize in neuromuscular transmission. Andrew Schally won a Nobel in endocrinology (disorders of the endocrine system; diabetes, hyperthyroidism). Aaron Beck founded Cognitive Therapy (psychotherapy to treat mental disorders, depression and phobias). Gregory Pincus developed the first oral contraceptive pill. George Wald won a Nobel for furthering our understanding of the human eye. Stanley Cohen won a Nobel in embryology (study of embryos and their development). Willem Kolff came up with the kidney dialysis machine.

Over the past 105 years, 14 million Jews have won 15-dozen Nobel Prizes while only three Nobel Prizes have been won by 1.4 billion Muslims (other than Peace Prizes).

Why are Jews so powerful?
Stanley Mezor invented the first micro-processing chip. Leo Szilard developed the first nuclear chain reactor. Peter Schultz, optical fibre cable; Charles Adler, traffic lights; Benno Strauss, Stainless steel; Isador Kisee, sound movies; Emile Berliner, telephone microphone and Charles Ginsburg, videotape recorder.

Famous financiers in the business world who belong to Jewish faith include Ralph Lauren (Polo), Levis Strauss (Levi's Jeans), Howard Schultz (Starbuck's), Sergey Brin (Google), Michael Dell (Dell Computers), Larry Ellison (Oracle), Donna Karan (DKNY), Irv Robbins (Baskins & Robbins) and Bill Rosenberg (Dunkin Donuts).

Richard Levin, President of Yale University, is a Jew. So are Henry Kissinger (American secretary of state), Alan Greenspan (fed chairman under Reagan, Bush, Clinton and Bush), Joseph Lieberman, Madeleine Albright (American secretary of state), Casper Weinberger (American secretary of defence), Maxim Litvinov (USSR foreign Minister), David Marshal (Singapore's first chief minister), Issac Isaacs (governor-general of Australia), Benjamin Disraeli (British statesman and author), Yevgeny Primakov (Russian PM), Barry Goldwater, Jorge Sampaio (president of Portugal), John Deutsch (CIA director), Herb Gray (Canadian deputy PM), Pierre Mendes (French PM), Michael Howard (British home secretary), Bruno Kreisky (chancellor of Austria) and Robert Rubin (American secretary of treasury).

In the media, famous Jews include Wolf Blitzer (CNN), Barbara Walters (ABC News), Eugene Meyer (Washington Post), Henry Grunwald (editor-in-chief Time), Katherine Graham (publisher of The Washington Post), Joseph Lelyyeld (Executive editor, The New York Times), and Max Frankel (New York Times).

Can you name the most beneficent philanthropist in the history of the world? The name is George Soros, a Jew, who has so far donated a colossal $4 billion most of which has gone as aid to scientists and universities around the world.
Second to George Soros is Walter Annenberg, another Jew, who has built a hundred libraries by donating an estimated $2 billion.

At the Olympics, Mark Spitz set a record of sorts by wining seven gold medals. Lenny Krayzelburg is a three-time Olympic gold medalist. Spitz, Krayzelburg and Boris Becker are all Jewish.

Did you know that Harrison Ford, George Burns, Tony Curtis, Charles Bronson, Sandra Bullock, Billy Crystal, Woody Allen, Paul Newman, Barbara Streisand, Peter Sellers, Dustin Hoffman, Michael Douglas, Ben Kingsley, Kirk Douglas, Goldie Hawn, Cary Grant, William Shatner, Jerry Lewis and Peter Falk are all Jewish?

As a matter of fact, Hollywood itself was founded by a Jew.
Among directors and producers, Steven Spielberg, Mel Brooks, Oliver Stone, Aaron Spelling (Beverly Hills 90210), Neil Simon (The Odd Couple), Andrew Vaina (Rambo 1/2/3), Michael Man (Starsky and Hutch), Milos Forman (One flew over the Cuckoo's Nest), Douglas Fairbanks (The thief of Baghdad) and Ivan Reitman (Ghostbusters) are all Jewish.

To be certain, Washington is the capital that matters and in Washington the lobby that matter is The American Israel Public Affairs Committee, or AIPAC. Washington knows that if PM Ehud Olmert were to discover that the earth is flat, AIPAC will make the 109th Congress pass a resolution congratulating Olmert on his discovery.

William James Sidis, with an IQ of 250-300, is the brightest human who ever existed. Guess what faith did he belong to?

So, why are Jews so powerful? Answer: Education; Knowledge
The writer is an Islamabad-based freelance columnist Dr Farrukh Saleem, Islamabad

Monday, March 06, 2006

Minyak oh minyak

Yang tersirat :Kerajaan confirm minyak tak naik tahun ini 2006
Yang tersurat :confirm naik lagi laa tu pada 1/1/2007

Yang tersirat :minyak Negara jiran lebih mahal
Yang tersurat :ayat ni je dipakai setiap kali minyak naik

Yang tersirat :harga barang tak naik
Yang tersurat :confirm naik kalau tak caya tunggu dan lihat

Yang tersirat :subsidi minyak ditarik..kerajaan jimat $$$ berjuta2
Yang tersurat :$$$berjuta2 tu utk byr gaji menteri, repair jalan rosak,
buat majlis perabih duit rakyat..

Yang tersirat :kena kongsi kereta, pakai kancil
Yang tersurat :org kaya tetap pakai kereta mewah..

Yang tersirat :minyak boleh naik harga
Yang tersurat :gaji tetap tak naik2 jugak...OT offday pun Cuma X1.5 jee

Yang tersirat :kerajaan naikkan harga minyak
Yang tersurat :rakyat tetap undi BN

Ala banyak lagi la yang tersurat dan tersirat nye..
Kalau nak duit lebih buat lahh bisnes...hahahaah

Saudara sekalian

Pertama sekali abang kpd Perdana Menteri kita ia itu
Ibrahim bin Badawi menerusi syarikatnya SkyChef
menjadi supplier makanan kepada syarikat penerbangan
MAS yang sekarang mengalami kerugian RM900 juta untuk
sembilan bulan pertama 2005. Abang PM kita jual
sebotol air mineral kepada MAS dengan harga RM30
setiap botol. Kenapa kita hairan MAS rugi ?

Menteri Besar terengganu Idris Jusoh telah
mengadakan lumba kapal layar Monsoon Cup yang menelan
duit rakyat sebanyak RM300.0 Juta.

Duit ini di bayar kepada seorang taukeh bernama
Patrick Lim dan kekawannya termasuk Khairy Jamaludin
menantu Perdana Menteri. Perlumbaan kapal layar tak
sampai lima hari makan duit rakyat RM300.0 Juta.
Sudah tentu duit RM300.0 Juta itu ditelan oleh orang
yang sungguh bertuah dapat kontrak RM300.0 Juta itu.

Untuk menutup kehilangan duit sebesar ini sekarang
sabsidi minyak di potong dan harga minyak nail 30 sen
satu liter.

Telekom Malaysia pula rugi lebih RM700 Juta duit
rakyat sebab terpaksa bayar ganti rugi kepada syarikat
telekom German ia itu Deutsche Telekom. Terpaksa bayar
ganti rugi RM700 Juta sebab Telekom Malaysia tak tahu
buat kontrak.

Nak tutup rugi ini pula kerajaan potong sabsidi
minyak.

Sekarang lebih murah naik kapalterbang Air Asia
pergi balik dari Kuala Lumpur ke Kuala Terengganu.
Tambang pergi balik Air Asia dari Kuala Lumpur ke
Kuala Terengganu tak sampai RM300 bagi tiga orang
sekeluarga.

Air Asia diurus oleh orang yang tidak rasuah dan
yang tahu buat bisnes tanpa menyusahkan rakyat.

Sekarang dengan harga minyak yang sudah naik,
belanja minyak sahaja nak pergi balik dari Kuala
Lumpur ke Alor Setar sudah naik hingga RM220 (kereta
Proton Waja). Bayar tol pula lebih RM120. Belanja
makan dan minum (nasi campur dan teh kosong) bagi
sekeluarga enam orang tambah lagi RM40. Ini bermaksud
jumlah belanja minyak, tol dan makan minum pergi balik
dari Kuala Lumpur ke Alor Setar hampir RM300.

Negeri lain bukan macam negara kita. Walaupun harga
minyak di Thailand lebih mahal daripada harga minyak
di Malaysia tapi di Thailand tak ada bayar tol.

Dari Bukit Kayu Hitam ke Bangkok jauhnya lebih 1,100
batu (bukan kilometer) naik lebuhraya enam lorong
tanpa bayar TOL (bukan empat lorong macam Lebuhraya
Utara Selatan kita). aku tau ni sebab aku pernah study
kat utara kedah 5 tahun....

Di Thailand tak ada rasuah AP. Harga kereta Honda
Civic 1.5 di Thailand tak sampai RM40,000. Lebih murah
daripada harga kereta Perodua Kelisa 1.0 di Malaysia.
Inilah kelebihannya di Thailand- tak ada AP di sana.

Di Malaysia pula ada AP. Sebenarnya harga AP yang
perlu di bayar kepada Kerajaan (MITI) tak sampai RM250
sahaja. Tapi AP boleh di jual sehingga RM40,000
sekeping kepada Dato Dato yang kaya yang di kenal
sebagai "AP King". Rasuah AP ini telah berlanjutan
selama lebih 30 tahun. Akhir kata rakyat Malaysia yang
terpaksa tanggung rasuah AP ini.

Oleh yang demikian kereta Honda Civic 1.5 yang
dijual dengan harga RM40,000 di Thailand naik harga
sehingga RM110,000 di Malaysia. Rakyat Malaysia
rugi. Kerajaan pun hilang wang. Bila kerajaan tak
cukup wang - maka potonglah sabsidi minyak. Maka naik
lah harga minyak 30 sen satu liter.


Saya minta sila sebarkan maklumat ini kepada
seberapa ramai orang yang kita kenali. Maklumat ini
elok di jadikan sepanduk dan kain rentang untuk di
kibarkan pada Hari Jumaat ini. Semoga Tuhan kita akan
melindungi rakyat Malaysia yang bersusah payah
daripada kejahilan dan kerakusan tamak haloba
Kerajaan. kau renung baik2..abis la kita terutamanya
melayu jadi mangsa melayu...

Sekian. Salam.

Friday, February 24, 2006

Tengok nih depa kata apa..

Nota ini adalah terjemahan dari sekeping artikel dalam bahasa Tamil yang telah diedarkan semasa perayaan Thaipusam di Batu Caves baru-baru ini.

Sila rujuk Imej Artikel Asal

Sepertimana yang difikir oleh orang ramai perkara-perkara ini bukan pertama kali yang berlaku di Malaysia.

Banyak lagi perkara-perkara seperti perbuatan gali mayat selepas beberapa hari atau minggu dan dikebumikan semula di perkuburan Islam telah berlaku sebelum ini.
Hanya satu agama sahaja yang tidak memberi kebebasan dan ketenangan ke atas mayat selepas mati iaitu agama Islam.

Selepas kematian Moorthy, baru ramai orang sedar berhubung perkara ini.
Masuk agama Islam sahaja dibenarkan tetapi keluar (murtad) Islam tidak dibenarkan. Sepatutnya pegawai agama yang mengislamkan mesti memberitahu keluarganya.

Dalam kes Moorthy, terdapat 2 orang Melayu secara muslihat, menipu mendapatkan tandatangan daripada Moorthy ketika sakit. Mereka ini menunggu sehingga Moorthy meninggal (pengkhianat agama). Agama Hindu sahaja yang mengatakan semua agama adalah sama.
Dalam dunia ini, setiap agama mempunyai kebebasan dimana kebebasan itu diberi oleh Tuhan kecuali agama Islam. Agama Islam bukan dari Tuhan. Oleh sebab itu tanggunug jawab kita orang Hindu untuk memberitahu pada penganut agama Hindu.

Latar belakang pengasas agama Islam ialah Muhammad yang mengahwini seorang janda yang 15 tahun lebih tua daripadanya. Beliau hidup bersama dengannya selama 25 tahun. Selepas kematian isteri pertama, beliau mengahwini ramai wanita dan mempunyai ramai perempuan simpanan.
Dalam perkara ini, 2 wanita yang penting:
1. seorang wanita ialah anak menantuya sendiri (isteri anak angkatnya)
2. seorang Aisyah 6 tahun umurnya dan berkahwin ketika umurnya 10 tahun. Tidur bersama dan bersetubuh dengan Muhammad yang berusia 53 tahun. Muhammad ialah orang hina dan tak berguna serta kaki perempuan.

Dengan nama Allah dipergunakan untuk membunuh ramai orang dan merampas harta benda dan merampas isteri merekadan bersetubuh dengan wanita-wanita cantik yang bakinya diberikan kepada askar-askarnya untuk bersetubuh.

Semua perbuatan ini atas nama seruan Allah. Penipuan atas nama Allah, dia pembunuh dan pengganas agama.

Pengganas seks, gila seks dan mengahwini budak 10 tahun. Kita tidak boleh mengiktiraf dia sebagai nabi kerana dia pun manusia biasa. Sifatnya seperti hantu, manusia tidak berguna. Mereka ialah barbarian menyembah batu yang ditutupi dengan kain hitam.

Pada orang lain beliau tidak benarkan kahwin lebih dari 4 tetapi dia sendiri mengahwini lebih dari 16 orang wanita. Kalau menganut agama ini tidak boleh keluar kerana ini bukan agama Tuhan.

Oleh kerana itu, wahai penganut Hindu, berwaspadalah dan berhati-hati mencegah penganut Hindu dari agama yang menipu ini.

Jika seseorang menukar agama ini harta dia tidak akan diperolehi oleh keluarga asal. Semua harta akan dirampas atas nama agama. Ini ialah agama perompak.
Sesiapa membaca surat ini tolong copy 10 naskah dan edarkan pada kawan-kawan dan sebarkan.

Ini tanggungjawab semua orang Hindu. Jangan kena tipu dengan penipu-penipu agama.

Sumber Asal : http://wiraeverest.wordpress.com/

Hotel Renaissance perlu jawab kepada umat Islam


Pengarah Akaun, Habsah Jaafar yang diberhentikan oleh hotel bertaraf 5 bintang Renaissance kerana mengenakan pakaian tudung ke pejabat jangan dibiarkan berlalu begitu sahaja.Semalam hotel berkenaan dilaporkan bersedia mengambil kembali Habsah atas alasan perselisihan antara pihak hotel dengan Habsah cumalah masalah peribadi yang sulit. Hotel tersebut difahamkan telah mengambil seorang warga asing sebagai pengurus utamanya.Menurut akhbar UTUSAN hari ini Habash telah pun mendapat tawaran kerja baru di sebuah hotel bertaraf 6 bintang di Kuala Lumpur dan menyatakan beliau sekali-kali tidak akan menjejakkan kakinya kembali ke Hotel Renaissance.Setakat ini kita tidak pasti samada Habsah mahu melupakan sahaja episode yang melibatkan beliau di Renaissance itu, tetapi pada dasarnya saya kira pihak pengurusan hotel tersebut bertanggungjawab dan perlu menjelaskan kepada umat Islam khasnya di negara ini darihal sikap dan pendirian mereka berhubung pekerja wanita yang bertudung dan agama Islam itu sendiri.Adakah menjadi polisi Renaissance menolak jenis pakaian ini?Menurut peguam Sdr. Hanipa Maidin tindakan hotel tersebut terhadap Habsah jelas bertentangan dengan Perkara 11 (1) Perlembagaan Persekutuan yang menjamin hak kebebasan beragama. Dalam emailnya kepada saya Hanifah menegaskan:

Mengenakan tudung (sebagai langkah menutup aurat) merupakan sebahagian dari amalan agama Islam yang mewajibkan pengikutnya menutup aurat. Oleh itu hak asasi ini (yang dijamin oleh Perlembagaan) tidak boleh ditarik balik atau dinafikan oleh mana-mana pihak hatta di dalam suasana darurat sekali pun.Setakat ini kita tidak lagi mendengar penjelasan dari Hotel Renaissance berkenaan isu ini.

Menurut Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri Dr. Fong Chan Onn, majikan di negara ini tidak berhak meminta pekerjanya berhenti semata-mata kerana mereka bertudung. Menurut beliau lagi bertudung tidak termasuk dalam etika pekerjaan dan mana-mana majikan yang bertindak demikian boleh diambil tindakan.Jelas mana-mana majikan samada asing atau tempatan perlu menghormati hakikat ini. Kita bukan Perancis dimana pakaian bertudung ini dilarang ke sekolah-sekolah awam atas alasan menonjolkan simbol agama yang menganggu penganut agama lain dan sistem pembelajaran.Sementara itu Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Dato Nik Abd Aziz Nik Mat menyokong penuh sikap dan pendirian Habsah itu. Kata beliau, memakai tudung bukan isu politik tetapi ia adalah masalah agama., agama inilah yang menyelamatkan manusia di dunia dan akhirat.Tok Guru menambah, arahan bertudung sudah lama sudah dibuat di Kelantan termasuk kepada pekerja-pekerja wanita beragama Islam di pasar raya. Kata beliau:

Saya minta pegawai, kakitangan kerajaan negeri serta rakyat Kelantan yang beragama Islam bertudung. Ini kerana bertudung adalah perintah Allah.

Umat Islam di Malaysia perlu memberi isyarat yang jelas kepada majikan-majikan yang biadap seumpama ini, termasuklah yang tidak mengizinkan kakitangan lelakinya menunaikan solat Jumaaat. Kalau isu karikatur yang menghina Nabi Muhammad saw itu pun kita sanggup membantah secara terbuka, inikan pula isu yang melibatkan terus kebajikan dan batang tubuh umat Islam dalam negara.

Sumber Asal: Roslan SMS Corner--Friday 23rd Feb 2006

Thursday, February 23, 2006

Multi level marketing Haram?

Sumber Asal:
Oleh Abu Amer Mujahed
http://www.harakahdaily.net/v06/index.php?option=com_content&task=view&id=742&Itemid=42

Sering kita dengar rungutan kolompok masyarakat kita yang tidak begitu suka dengan kaedah penjualan barangan berasaskan sistem 'multi level marketing tanpa sebab yang yang munasabah.

Biasanya mereka yang tidak menyokong kaedah jualan begini hanya kerana desakan-desakan yang selalu dikenakan oleh 'up line' supaya 'down-line' nya membuat jualan yang banyak dalam tempoh masa promosi untuk meningkatkan jualan kumpulan.

Mari kita lihat apa pendapat ulama atau pemikir Islam berkaitan hukum perniagaan MLM ini :

Pada dasarnya, hukum MLM ditentukan oleh bentuk muamalatnya. Jika muamalat yang terkandung di dalamnya adalah muamalat yang tidak bertentangan dengan syariat Islam, maka absahlah MLM tersebut. Namun, jika muamalatnya bertentangan dengan syariat Islam, maka haramlah MLM tersebut.

Pada faktanya kebanyakan MLM melakukan dua muamalat yang diharamkan di dalam Islam; iaitu:
(1) mengambil komisyen/bonus yang bukan haknya (agen di atas agen), dan
(2) dua aqad dalam satu aqad.

Mengambil Komisyen Yang Bukan Haknya (agen di atas agen)

Apa yang dimaksudkan dengan agen di atas agen adalah jika seorang agen mengambil komisyen keuntungan dari agen yang lain. Sebagai contoh, Amir adalah agen dari Ahmad untuk menjualkan sebuah rumah. Ahmad mengatakan, bahawa rumah tersebut dijual dengan harga 100 ribu, dan Amir sebagai agen akan memperoleh komisyen sebanyak 10% dari hasil penjualan. Kemudian, Amir bertemu dengan Amar sebagai agen yang lain. Amir berkata kepada Amar, “Jika kamu boleh menjualkan rumah Ahmad, maka kamu mendapatkan komisyen 10%, dan saya mendapatkan komisyen 5% dari kamu.” Komisyen yang diambil Amir dari Amar sesungguhnya bukan komisyen yang dibenarkan oleh syariat. Ini disebabkan Amir bukanlah pemilik rumah, dan bukan juga pembeli rumah.

Oleh kerana itu, ia tidak boleh menetapkan ketetapan apapun, atau membuat perjanjian apapun dengan agen yang lain, iaitu Amar. Sesungguhnya, agen hanya berhubung dengan pemilik barang (shahib al-mâl), atau pembeli barang. Dia tidak boleh berhubung dengan agen yang lain dalam hal mendapat keuntungan, dan komisyen.

Akan tetapi, jika Amir mengajak Amar untuk bekerjasama dalam menjual rumah, kemudian komisyen dari Ahmad sebanyak 10% dibahagi sesama mereka, maka amalan sebegini dibolehkan di dalam Islam.

Perihal agen di atas agen tersebut juga berlaku dalam MLM. Di dalam MLM, jika seorang berjaya mendapat downline, maka ia juga akan mendapatkan komisyen keuntungan dari penjualan ataupun pembelian yang dilakukan oleh downline tersebut hingga downline ke bawahnya, dan seterusnya. Padahal orang tersebut tidak berhak mendapatkan komisyen dari downlinenya. Muamalat sebegini dikategorikan sebagai mengambil komisyen yang bukan menjadi haknya (agen di atas agen). Amalan sebegini hukumnya adalah haram.

Jika amalan sebegini menjadi perkara biasa dan menjadi sistem bagi MLM, maka kita boleh menyatakan bahawa semua MLM adalah haram. Ia disebabkan di dalamnya terdapat aktiviti pengambilan sesuatu yang bukan menjadi haknya. Padahal prinsip utama di dalam Islam adalah melarang pengambilan sesuatu yang bukan menjadi hak atau bahagiannya.

Tidak boleh dinyatakan sekiranya downline-downline tersebut redha, maka sahlah pengambilan komisyen tersebut. Ini berdasarkan pada hujah bahawa sistem MLM lah yang menyebabkan komisyen diambil dari yang bukan menjadi hak seseorang. Dengan kata lain, sistem MLM lah yang menyebabkan seseorang boleh mengambil komisyen dari downline nya melalui sebuah mekanisma yang telah ditetapkan oleh syarikat. Kenyataan ini diperkuat dengan adanya hujah bahawa kebanyakan downline tidak mengetahui siapa yang menjadi upline nya hingga ke atas.

Jika seorang anggota MLM berjaya menjual barang mahupun berjaya mendapat downline yang lain, maka secara automatik upline-upline nya berhak mendapatkan komisyen di atas penjualannya dan kejayaannya mendapat downline. Padahal komisyen yang diperolehi oleh upline dari downline termasuk dalam bentuk penyelewengan ke atas hak. Jadi, isunya adalah sistem MLM yang telah memaksa siapa sahaja yang terlibat di dalamnya untuk melakukan pengambilan sesuatu yang bukan haknya, bukan dilihat berdasarkan kerelaan downline-downline nya atas komisyen yang diambil syarikat yang kemudiannya diberikan kepada upline nya.

Aqad samsarah (sistem agen) adalah aqad yang melibatkan seorang agen dengan pemilik barang (shahib al-mâl); atau pembeli barang. Jika pemilik barang meminta seseorang untuk menjualkan barangnya dengan komisyen tertentu, maka ini adalah mekanisma agen yang sah. Demikian pula jika seorang pembeli barang meminta seseorang untuk mencarikan barang tertentu dengan komisyen tertentu, maka mekanisma seperti ini juga sah menurut syara’.

Seseorang yang menjadi agen pihak pembeli tidak boleh menerima komisyen dari pihak penjual. Ini kerana dia adalah sebagai penghubung dari pihak pembeli sahaja. Jika seseorang menjadi agen dari pihak penjual, maka dia dilarang mengambil keuntungan dari perbezaan harga yang diberikan oleh pembeli. Ini kerana keuntungan tersebut adalah hak dari pihak penjual, bukan haknya, kecuali jika penjual mengizinkannya.

Seorang agen dari pihak penjual tidak boleh menerima komisyen —bukan perbezaan harga penjualan— dari pihak pembeli dengan apa-apa bentuk meskipun pihak penjual merelakannya. Ini kerana dia adalah penghubung dari pihak penjual, bukan dari pihak pembeli. Dalam kes MLM, seorang upline yang menjadi agen, akan mendapat komisyen di atas pembelian yang dilakukan oleh downline nya (yang juga agen). Ini menunjukkan bahawa upline tersebut (yang juga agen) mendapat komisyen dari pembeli (iaitu downline yang sekaligus menjadi agen) pula. Amalan sebegini tentunya adalah amalan yang bertentangan dengan hukum syara’.

Dua Aqad Dalam Satu Aqad

Dua aqad dalam satu aqad (‘aqdaain fi ‘aqd), atau “shafqatain bi shafqah” adalah dua aqad yang terkumpul menjadi satu dalam sesuatu muamalah. Rasulullah SAW telah melarang umat Islam melakukan dua aqad dalam satu transaksi. Ahmad Bin Hanbal meriwayatkan sebuah hadith dari Abdullah bin Mas’ud ra, bahawasanya ia berkata:

“Rasulullah SAW melarang dua aqad dalam sebuah aqad jual beli” .

Para fuqaha menafsirkan dua aqad dalam sebuah jual beli, atau dua harga dalam sebuah jual beli seperti berikut:

Pertama, jika seseorang mengatakan kepada orang lain, “Aku jual baju ini kepadamu dengan harga sepuluh dirham jika tunai, dan dua puluh dirham jika hutang.” Kemudian kedua orang tersebut berpisah dan belum ada kesepakatan tentang salah satu model jual beli tersebut. Para ‘ulama menyatakan bahawa jual beli semacam ini adalah fasid (rosak). Ianya kerana kedua-duanya tidak mengetahui (belum jelas benar) harganya. Asy-Syaukani menyatakan, “Adapun ‘illat diharamkannya dua aqad dalam satu aqad jual beli adalah tidak disepakatinya salah satu (aqad) harga dari dua (aqad) harga tersebut.” (Asy-Syaukani, Nailul Authar, bab al-Bai’). Akan tetapi, jika kedua orang tersebut bersepakat tentang salah satu aqad (harga) dari dua aqad (harga) jual beli tersebut; misalnya pembeli menerima harga baju tersebut 20 dirham secara kredit; sebelum keduanya berpisah, maka sahlah jual beli tersebut. Sebab, harga baju itu telah ditetapkan, dan kedua belah pihak mengetahui dengan jelas harga dari baju tersebut serta bentuk transaksinya.

Kedua, Syafi’i sebagaimana diriwayatkan oleh At-Tirmidzi, menafsirkan dua aqad dalam sebuah aqad jual beli seperti berikut; jika seseorang berkata kepada orang lain, “Saya jual rumahku kepadamu dengan harga sekian, akan tetapi engkau harus menjual anak laki-lakimu kepadaku. Jika kamu menjual anak laki-lakimu, maka aku serahkan rumah ini kepadamu.” Muamalat semacam ini berbeza dengan jual beli dengan harga yang tidak diketahui. Namun demikian, muamalat semacam ini adalah bathil. Sebab, ia termasuk dalam jual beli bersyarat. Sedangkan jual beli bersyarat boleh menyebabkan tiada jelasnya tentang harga. Adapun ‘illat pengharaman transaksi seperti ini (jual beli bersyarat), menurut Asy-Syaukani adalah dikaitkannya jual beli dengan syarat untuk masa depan.

Ketiga, penafsiran ketiga mengenai “shafqatain fi shafqah” adalah jika seseorang melakukan pesanan barang sejumlah gandum dalam jangka waktu satu bulan, dengan harga 1 dinar. Ketika tempoh masa telah tiba, dan pemesan meminta gandum yang dipesannya, orang yang dipesani barang berkata, “Juallah gandum yang seharusnya saya berikan kepada anda, dengan dua takar gandum, tapi jangkanya ditambah dua bulan.” Jual beli semacam ini adalah fasid, sebab aqad yang kedua telah masuk pada aqad yang pertama (Mubarakfuri, Tuhfat al-Ahwadziy, bab al-bai’ain fi al-bai’ah).

Inilah beberapa tafsir mengenai al-bai’ain fi al-bai’ah (dua aqad jual beli dalam satu aqad jual beli); atau yang dikenali sebagai al-‘aqdain fi al-‘aqd, atau al-shafqatain fi al-shafqah.

Salah satu penafsiran mengenai shafqatain fi shafqah adalah dikaitkannya jual beli dengan syarat-syarat tertentu yang boleh membatalkan sebuah transaksi jual beli. Oleh kerana itu, bila sesuatu transaksi jual beli yang dikaitkan dengan syarat-syarat fasid, maka transaksi tersebut dikategorikan sebagai “dua aqad dalam sebuah aqad”. Transaksi sebegini dikategorikan sebagai transaksi yang diharamkan. Namun, jika suatu transaksi dikaitkan dengan syarat-syarat yang lazim, maka syarat ke atas transaksi tersebut bukanlah perkara yang haram. Untuk itu, kita harus memahami terlebih dahulu syarat-syarat yang lazim dan syarat-syarat yang tidak lazim (syarat fasid), agar kita boleh membezakan samada syarat tersebut dikategorikan sebagai syarat yang boleh membatalkan jual beli atau tidak.

Para fuqaha mengklasifikasi syarat-syarat jual beli (transaksi) kepada dua bahagian. Pertama, syarat shahih lazim. Shahih lazim adalah transaksi yang sesuai dengan tuntutan aqad.

Syarat lazim terbahagi kepada tiga:

1. Syarat yang menjadi tuntutan jual beli. Syarat ini wajib dipenuhi, dan menjadi syarat sahnya sebuah transaksi. Contohnya, sahnya pertukaran adalah adanya pertukaran barang dengan barang; syarat sahnya jual beli adalah dengan adanya pertukaran barang dan pelunasan pembayaran. Suci dari najis merupakan syarat sahnya sholat, dan lain sebagainya.

2. Syarat yang berhubungan dengan kemashlahatan aqad. Misalnya, syarat penangguhan pembayaran ke atas transaksi tertentu. Jika seseorang mensyaratkan transaksi boleh berjalan jika pembayaran dilakukan secara kredit, maka syarat sebegini dibolehkan. Jika syarat-syarat tersebut dipenuhi, maka transaksi harus dijalankan. Namun jika syarat-syarat tersebut tidak dipenuhi, maka pembeli berhak membatalkan aqad, dengan alasan tidak memenuhi syarat.

3. Syarat yang manfaatnya diketahui oleh penjual dan pembeli. Misalnya, jika transaksi jual beli rumah terjadi, maka penjual rumah boleh menempati rumah tersebut selama 1 atau 2 bulan sebelum diserahkan kepada pembeli. Syarat semacam ini tidaklah membatalkan transaksi jual beli tersebut, dan tidak dikategorikan sebagai dua aqad dalam satu aqad.

Syarat Fasid.

Syarat fasid pula ada beberapa kategori:

1. Syarat yang membatalkan aqad sejak daripada awalnya. Misalnya, seorang penjual berkata, “Aku jual kepadamu rumahku dengan syarat kamu harus menjual barangmu yang ini, atau kamu harus meminjami aku barang ini atau itu…” Syarat semacam ini dilarang, berdasarkan sabda Rasulullah SAW:

“Tidak dihalalkan salaf (hutang) dengan penjualan, dan tidak pula ada dua syarat dalam satu jual beli.” [HR. at-Tirmidzi].

Contoh yang lain adalah, “Aku jual kepadamu barangku ini, dengan syarat engkau kawini anakku.”

2. Syarat yang meniadakan tuntutan aqad, tapi aqadnya tetap sah. Transaksi semacam ini batal, misalnya, jika disyaratkan pihak pembeli tidak boleh rugi pada saat menjual. Contoh lain adalah, penjual mensyaratkan kepada pembeli tidak boleh menjual barangnya, atau tidak boleh menghibahkannya; dan lain sebagainya.

3. Syarat yang tidak mengesahkan aqad. Syarat-syarat semacam ini biasanya dikaitkan dengan waktu yang akan datang. Misalnya, seorang penjual berkata, “Aku jual kepadamu barang ini, jika si fulan telah merelakannya, atau jika kamu menemuiku di tempat ini dan itu.”

4. Terdapatnya dua syarat dalam satu transaksi jual beli. Misalnya, pihak pembeli mensyaratkan agar yang memotong dan membawa kayu adalah penjualnya sendiri. Syarat semacam ini batal, berdasarkan sabda Rasulullah SAW:

“Tidak dihalalkan salaf (hutang) dan penjualan; serta dua syarat dalam satu transaksi jual beli.” [HR. at-Tirmidzi].

Inilah syarat-syarat yang boleh membatalkan aqad dan yang tidak membatalkan aqad.

Secara umum, jika seseorang masuk ke dalam jaringan MLM, maka dia diminta untuk mengisi borang (administratif), dan disyaratkan untuk melakukan pembelian dengan item dan harga tertentu. Seterusnya dia disyaratkan melakukan penjualan dengan kaedah mencari downline sebanyak-banyaknya. Jika dia berjaya mendapat downline, maka dia akan mendapatkan komisyen di atas kejayaannya mendapatkan downline, serta komisyen atas pembelian (kegunaan peribadi) yang dilakukan oleh downline-nya atas barang yang diperjualbelikan dalam MLM tersebut. Demikian seterusnya, jika downline mendapatkan lagi downline berikutnya, maka ia akan mendapatkan komisyen. Jika syarat-syarat ini dipenuhi, maka seseorang itu sah menjadi anggota MLM.

Kebanyakan MLM, terdapat komisyen bagi upline dari pembelian yang dilakukan oleh downline-downline nya hingga ke bawah; atau berasal dari penjualan yang dilakukan oleh upline. Jika downline-downline tersebut tidak aktif; tidak melakukan pembelian ke atas barang atau melakukan penjualan barang, maka upline tidak akan mendapat komisyen lagi. Begitu pula jika seorang berada pada posisi downline terakhir (berada pada posisi paling akhir dari rangkaian MLM), tentunya ia tidak mendapatkan apa-apa kecuali jika dia sendiri melakukan membeli barang untuk diguna sendiri).

Kesimpulan dari fakta di atas bahawa di dalam MLM ada aktiviti mencari downline dengan komisyen tertentu, penjualan, dan penggunaan produk MLM.

Fakta Dua Aqad Dalam Satu Transaksi

Dalam transaksi penjualannya, kebanyakan MLM melakukan dua aktiviti berikut ini:

1. Penjualan oleh ahli syarikat MLM kepada orang lain yang tidak mahu terikat dengan syarat-syarat keahliaan tertentu (orang yang tidak ingin menjadi ahli MLM). Dalam kes ini, ahli hanya mendapatkan komisyen dari penjualan produk saja. Transaksi sebegini bukanlah sesuatu yang terlarang di dalam Islam.
2. Penjualan oleh ahli kepada seseorang yang diikat dengan syarat tertentu. Dalam kes ini, seorang ahli MLM disyaratkan untuk membeli sekaligus menjadi agen dalam mencari down line.

Fakta pengkaitan dan pensyaratan jual beli dengan sistem ejen (samsarah) semacam ini terlihat tatkala perusahaan tersebut menjual barang pada seseorang yang telah menjadi ahlinya, maka pembeli tersebut disyaratkan menjadi agennya dalam urusan mencari downline-downline. Pembeli yang sebenarnya juga ejen syarikat MLM ini akan mendapatkan komisyen dari transaksi jual beli dan sistem agen yang dilakukannya. Dengan kata lain, MLM ini sebenarnya sedang menjual barang kepada seseorang yang disyaratkan menjadi agennya.

Amalan sebegini telah menggabungkan di antara jual beli dengan sistem agen; sehingga tergolong sebagai shafqatain fi shafqah yang diharamkan di dalam Islam. Rasulullah SAW bersabda:

“Tidak dihalalkan salaf (hutang) dengan penjualan, dan tidak pula ada dua syarat dalam satu jual beli.” [HR. at-Tirmidzi].

Di dalam perniagaan MLM, transaksi akan terbatal tidak hanya berhubung kait dengan agen di atas agen dan shafqatain bi al-shafqah, akan tetapi kadang-kadang juga berhubung kait dengan harga jualan yang terlalu tinggi (ghabn al-fâkhîs). Kami cuba menjelaskan hukum mengenai MLM secara terperinci dan mendalam semoga umat Islam tidak berada di dalam transaksi yang HARAM!

Wallahu a'lam bi al-shawab